educació
La situació d’aprenentatge i la seva estructura
En l'àmbit educatiu, el concepte de "situació d’aprenentatge" esdevé essencial per comprendre com els i les estudiants poden adquirir competències fonamentals. Aquest blog té com a objectiu explicar què és una situació d’aprenentatge, quins elements la componen i com es pot estructurar de manera efectiva dins del currículum escolar.
Què són les situacions d'aprenentatge?
Imagineu un escenari on el vostre alumnat es submergeix en un problema ambiental de la seva comunitat, buscant solucions innovadores i treballant en equip per a generar un impacte positiu. Això és una situació d'aprenentatge en acció! Una situació d’aprenentatge es refereix a aquelles experiències educatives que parteixen d’un context i presenten un repte a l’alumnat.
Tipus de situacions d’aprenentatge
Les situacions d’aprenentatge poden ser diverses i múltiples, segons els contextos i reptes plantejats. Aquests poden sorgir de contextos quotidians i propers, amb problemàtiques immediates i rellevants per als i per les estudiants, o de contextos globals amb una major repercussió social. Aquesta varietat implica que hi ha diferents tipus de situacions d’aprenentatge, totes orientades a l’assoliment de competències.
Com estructurar una situació d’aprenentatge?
Les activitats dins d’una situació d’aprenentatge s’articulen per resoldre el repte plantejat, seguint les fases del cicle de l’aprenentatge: inici, desenvolupament, estructuració i aplicació. Aquestes activitats han de ser flexibles i diverses, per minimitzar les barreres d’accés a l’aprenentatge i permetre la màxima participació de tot l’alumnat.
Les activitats han de proporcionar evidències dels aprenentatges adquirits pels i per les alumnes, permetent reorientar el procés didàctic si és necessari. També han d’incloure estratègies i instruments d’avaluació formativa per facilitar l’autoregulació dels i les aprenents.
Els elements d’una situació d’aprenentatge són:
Descripció (context + repte)
Competències específiques
Tractament de les competències transversals
Objectius d’aprenentatge
Criteris d’avaluació
Sabers
Activitats d’aprenentatge i avaluació
Idees clau (educació infantil), vectors (educació bàsica), components transversals (batxillerat)
Mesures i suports universals, addicionals o intensius (si escau)
Com crear situacions d'aprenentatge efectives:
Connexió amb el currículum
Selecció acurada del context
Disseny de reptes motivadors
Varietat d'activitats
Avaluació contínua
Com a docents, és fonamental adoptar i adaptar aquest model per garantir una educació de qualitat que respongui a les necessitats del món actual.
Gràcies per llegir-nos! No oblidis compartir aquest blog si creus que pot ajudar a altres PERSONES.
- Model de situacions d'aprenentatge. Departament d'Educació de Catalunya.
Actilearning © 2024 by copyright all rights reserved