educació

La situació d’aprenentatge i la seva estructura 

En l'àmbit educatiu, el concepte de "situació d’aprenentatge" esdevé essencial per comprendre com els i les estudiants poden adquirir competències fonamentals. Aquest blog té com a objectiu explicar què és una situació d’aprenentatge, quins elements la componen i com es pot estructurar de manera efectiva dins del currículum escolar. 

Què són les situacions d'aprenentatge? 

Imagineu un escenari on el vostre alumnat es submergeix en un problema ambiental de la seva comunitat, buscant solucions innovadores i treballant en equip per a generar un impacte positiu. Això és una situació d'aprenentatge en acció! Una situació d’aprenentatge es refereix a aquelles experiències educatives que parteixen d’un context i presenten un repte a l’alumnat. 

Tipus de situacions d’aprenentatge

Les situacions d’aprenentatge poden ser diverses i múltiples, segons els contextos i reptes plantejats. Aquests poden sorgir de contextos quotidians i propers, amb problemàtiques immediates i rellevants per als i per les estudiants, o de contextos globals amb una major repercussió social. Aquesta varietat implica que hi ha diferents tipus de situacions d’aprenentatge, totes orientades a l’assoliment de competències.

Com estructurar una situació d’aprenentatge?

Les activitats dins d’una situació d’aprenentatge s’articulen per resoldre el repte plantejat, seguint les fases del cicle de l’aprenentatge: inici, desenvolupament, estructuració i aplicació. Aquestes activitats han de ser flexibles i diverses, per minimitzar les barreres d’accés a l’aprenentatge i permetre la màxima participació de tot l’alumnat.

Les activitats han de proporcionar evidències dels aprenentatges adquirits pels i per les alumnes, permetent reorientar el procés didàctic si és necessari. També han d’incloure estratègies i instruments d’avaluació formativa per facilitar l’autoregulació dels i les aprenents.

Els elements d’una situació d’aprenentatge són:  

Descripció (context + repte)

Competències específiques

Tractament de les competències transversals

Objectius d’aprenentatge

Criteris d’avaluació

Sabers

Activitats d’aprenentatge i avaluació

Idees clau (educació infantil), vectors (educació bàsica), components transversals (batxillerat)

Mesures i suports universals, addicionals o intensius (si escau)

Com crear situacions d'aprenentatge efectives:

Connexió amb el currículum

Assegureu-vos que les situacions d'aprenentatge s'alineen amb els objectius d'aprenentatge i els continguts del currículum.

Selecció acurada del context

Trieu un context que sigui rellevant per als i les alumnes, desperti la seva curiositat i els permeti connectar amb el món real.

Disseny de reptes motivadors

Formuleu reptes que siguin desafiants però assequibles, que estimulin la reflexió crítica i la cerca de solucions creatives.

Varietat d'activitats

Incorporeu una varietat d'activitats que permetin als i a les alumnes aprendre de diferents maneres i a través de diversos recursos.

Avaluació contínua

Implementeu un sistema d'avaluació formativa que proporcioni retroalimentació constant a l'alumnat i guiï el seu progrés.
Les situacions d’aprenentatge representen un enfocament innovador i efectiu per desenvolupar competències en l'alumnat. Aquestes situacions permeten una integració més significativa dels coneixements i capacitats, connectant l’aprenentatge amb la realitat i els interessos dels i de les estudiants. 


Com a docents, és fonamental adoptar i adaptar aquest model per garantir una educació de qualitat que respongui a les necessitats del món actual. 

Gràcies per llegir-nos! No oblidis compartir aquest blog si creus que pot ajudar a altres PERSONES.

Fonts:
El formulario CRM se cargará aquí

Correu

info@actilearning.com

Telèfon

+34936070791